Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej na przebudowę trasy na al. Waszyngtona. Na początku wykonawca musi zaproponować kilka wariantów układu komunikacyjnego. Warunkiem jest zachowanie szpalerów drzew, które są charakterystycznym elementem tej arterii.
Aleja Waszyngtona – z nietypowym układem torowiska, powstałym w latach 40. XX w. – odstaje od współczesnych standardów i oczekiwań w zakresie bezpieczeństwa ruchu oraz komfortu podróżowania. W ubiegłym roku przeprowadzono punktowy remont fragmentów tej arterii, które były w najgorszym stanie – m.in. skrzyżowania z ul. Międzynarodową i Kinową. Na pozostałych odcinkach potrzebna będzie kompleksowa modernizacja i dostosowanie infrastruktury do aktualnie obowiązujących norm i przepisów budowlanych, w tym dotyczących zachowania odpowiedniej skrajni drogowej.
Z poszanowaniem zieleni
Projektowaniem nowych rozwiązań zajmie się firma Databout. Wartość podpisanej umowy to ponad 3,6 mln zł brutto. Projektanci mają za zadanie przygotować dokumentację całego, ponad dwukilometrowego odcinka torów – pomiędzy rondem Waszyngtona a rondem Wiatraczna. W sumie to ok. 4400 metrów toru pojedynczego.
W pierwszym etapie będzie
to analiza sześciu wariantów przebudowy, różniących się m.in. usytuowaniem torowiska i rozwiązaniami w zakresie komunikacji autobusowej. Na tej podstawie – wspólnie z jednostkami miejskimi – Tramwaje Warszawskie wypracują, po wakacjach, docelowy wariant. Następnie zostanie opracowana pełna dokumentacja projektowa wraz z uzyskaniem uzgodnień środowiskowych, pozwoleń i innych wymaganych decyzji.
Priorytetem jest ochrona istniejących szpalerów drzew znajdujących się po obu stronach al. Waszyngtona. W 2023 r. Tramwaje Warszawskie zleciły wykonanie ekspertyzy stanu drzew wraz z określeniem zasięgów systemów korzeniowych i opracowaniem planu ich pielęgnacji. Zalecenia tej ekspertyzy będą uwzględniane na każdym etapie realizacji projektu.
Koordynacja z innymi inwestycjami
Prace projektowe zakończą się w 2028 r. W tym czasie wykonawca musi pozyskać wszelkie niezbędne uzgodnienia, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, zgody wodnoprawne oraz ostateczne pozwolenie na budowę.
Przebudowa trasy w al. Waszyngtona będzie możliwa w latach 2028-30. Termin ten jest zależny od zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych oraz koordynacji z innymi inwestycjami planowanymi w tym rejonie (jak np. z planowaną przez PKP PLK przebudową linii średnicowej, której harmonogramy ulegają aktualizacji).
Projektowane rozwiązania umożliwią realizację
trasy tramwajowej na Gocław, dla której powstały już projekty budowlane. W najbliższym czasie należy spodziewać się kluczowych decyzji także dla tej inwestycji.
Tramwaje Warszawskie są również w stałym kontakcie z Metrem Warszawskim i
projektantami linii M3. Oba projekty – przebudowa trasy tramwajowej w al. Waszyngtona i budowa nowej linii metra – zbiegają się ze sobą w rejonie ronda Wiatraczna i będą skoordynowane.